Lærere mellem engagement og afmagt

Research output: Book/ReportBookCommunication

Standard

Lærere mellem engagement og afmagt. / Vaaben, Nana Katrine; Böwadt, Pia Rose; Pedersen, Rikke.

Forlaget UP - Unge Pædagoger, 2020. (Forskning til skolen).

Research output: Book/ReportBookCommunication

Harvard

Vaaben, NK, Böwadt, PR & Pedersen, R 2020, Lærere mellem engagement og afmagt. Forskning til skolen, Forlaget UP - Unge Pædagoger.

APA

Vaaben, N. K., Böwadt, P. R., & Pedersen, R. (2020). Lærere mellem engagement og afmagt. Forlaget UP - Unge Pædagoger. Forskning til skolen

Vancouver

Vaaben NK, Böwadt PR, Pedersen R. Lærere mellem engagement og afmagt. Forlaget UP - Unge Pædagoger, 2020. (Forskning til skolen).

Author

Vaaben, Nana Katrine ; Böwadt, Pia Rose ; Pedersen, Rikke. / Lærere mellem engagement og afmagt. Forlaget UP - Unge Pædagoger, 2020. (Forskning til skolen).

Bibtex

@book{b10a145f817a49a98a9a6aff38825830,
title = "L{\ae}rere mellem engagement og afmagt",
abstract = "L{\AE}RERE MELLEM ENGAGEMENT OG AFMAGT handler om, hvordan l{\ae}rerne – b{\aa}dede forhenv{\ae}rende, de nuv{\ae}rende og de kommende – ser p{\aa} deres rolle i folkeskolen, som de seneste {\aa}r har v{\ae}ret pr{\ae}get af en vis portion kaos i k{\o}lvandet p{\aa} skolereformen, lockouten og regeringsindgrebet i 2013-2014.Bogen viser, hvordan b{\aa}de l{\ae}rere og l{\ae}rerstuderende har en klar opfattelse af at skulle varetage en vigtig opgave i samfundet, og at denne opgaves centrale omdrejningspunkt er og b{\o}r v{\ae}re eleverne. De er ikke bare optaget af elevernes faglighed, men ogs{\aa} af deres sociale liv og fremtid som samfundsborgere.Netop dette engagement overfor eleverne indeb{\ae}rer en forpligtelse, som l{\ae}rernegerne vil p{\aa}tage sig og leve op til. Det er i h{\o}j grad derfor, at de studerende v{\ae}lger l{\ae}reruddannelsen, derfor at l{\ae}rerne elsker at v{\ae}re l{\ae}rere og – paradoksalt nok – derfor nogle l{\ae}rere v{\ae}lger at forlade folkeskolen som arbejdsplads. De f{\o}ler sig afm{\ae}gtige i sp{\ae}ndingsfeltet mellem p{\aa} den ene side et st{\ae}rkt {\o}nske om at leve op til forpligtelsen overfor eleverne og p{\aa} den anden side en oplevelse af at blive forhindret heri. P{\aa} den baggrund viser bogen ogs{\aa} en bekymrende tendens til, at b{\aa}de l{\ae}rere og l{\ae}rerstuderende udvikler individuelle l{\o}sningsstrategier, selvom problemerne i h{\o}j grad kan karakteriseres som kollektive og strukturelle.Bogen lader l{\ae}rere og l{\ae}rerstuderende komme til orde og viser en l{\ae}rerstand, der med overv{\ae}ldende unison stemme fort{\ae}ller, hvad en god l{\ae}rer er, og hvordan rammerne stiller sig hindrende i vejen for at blive eller v{\ae}re netop det. P{\aa} den m{\aa}de giver bogen et unikt indblik i skolel{\ae}reres selvforst{\aa}else og verdensbillede – et indblik, som er afg{\o}rende at tage h{\o}jde for i ledelsen og udviklingen af folkeskolen.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, l{\ae}rere, folkeskoler, arbejdsliv, professioner",
author = "Vaaben, {Nana Katrine} and B{\"o}wadt, {Pia Rose} and Rikke Pedersen",
year = "2020",
language = "Dansk",
series = "Forskning til skolen",
publisher = "Forlaget UP - Unge P{\ae}dagoger",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Lærere mellem engagement og afmagt

AU - Vaaben, Nana Katrine

AU - Böwadt, Pia Rose

AU - Pedersen, Rikke

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - LÆRERE MELLEM ENGAGEMENT OG AFMAGT handler om, hvordan lærerne – bådede forhenværende, de nuværende og de kommende – ser på deres rolle i folkeskolen, som de seneste år har været præget af en vis portion kaos i kølvandet på skolereformen, lockouten og regeringsindgrebet i 2013-2014.Bogen viser, hvordan både lærere og lærerstuderende har en klar opfattelse af at skulle varetage en vigtig opgave i samfundet, og at denne opgaves centrale omdrejningspunkt er og bør være eleverne. De er ikke bare optaget af elevernes faglighed, men også af deres sociale liv og fremtid som samfundsborgere.Netop dette engagement overfor eleverne indebærer en forpligtelse, som lærernegerne vil påtage sig og leve op til. Det er i høj grad derfor, at de studerende vælger læreruddannelsen, derfor at lærerne elsker at være lærere og – paradoksalt nok – derfor nogle lærere vælger at forlade folkeskolen som arbejdsplads. De føler sig afmægtige i spændingsfeltet mellem på den ene side et stærkt ønske om at leve op til forpligtelsen overfor eleverne og på den anden side en oplevelse af at blive forhindret heri. På den baggrund viser bogen også en bekymrende tendens til, at både lærere og lærerstuderende udvikler individuelle løsningsstrategier, selvom problemerne i høj grad kan karakteriseres som kollektive og strukturelle.Bogen lader lærere og lærerstuderende komme til orde og viser en lærerstand, der med overvældende unison stemme fortæller, hvad en god lærer er, og hvordan rammerne stiller sig hindrende i vejen for at blive eller være netop det. På den måde giver bogen et unikt indblik i skolelæreres selvforståelse og verdensbillede – et indblik, som er afgørende at tage højde for i ledelsen og udviklingen af folkeskolen.

AB - LÆRERE MELLEM ENGAGEMENT OG AFMAGT handler om, hvordan lærerne – bådede forhenværende, de nuværende og de kommende – ser på deres rolle i folkeskolen, som de seneste år har været præget af en vis portion kaos i kølvandet på skolereformen, lockouten og regeringsindgrebet i 2013-2014.Bogen viser, hvordan både lærere og lærerstuderende har en klar opfattelse af at skulle varetage en vigtig opgave i samfundet, og at denne opgaves centrale omdrejningspunkt er og bør være eleverne. De er ikke bare optaget af elevernes faglighed, men også af deres sociale liv og fremtid som samfundsborgere.Netop dette engagement overfor eleverne indebærer en forpligtelse, som lærernegerne vil påtage sig og leve op til. Det er i høj grad derfor, at de studerende vælger læreruddannelsen, derfor at lærerne elsker at være lærere og – paradoksalt nok – derfor nogle lærere vælger at forlade folkeskolen som arbejdsplads. De føler sig afmægtige i spændingsfeltet mellem på den ene side et stærkt ønske om at leve op til forpligtelsen overfor eleverne og på den anden side en oplevelse af at blive forhindret heri. På den baggrund viser bogen også en bekymrende tendens til, at både lærere og lærerstuderende udvikler individuelle løsningsstrategier, selvom problemerne i høj grad kan karakteriseres som kollektive og strukturelle.Bogen lader lærere og lærerstuderende komme til orde og viser en lærerstand, der med overvældende unison stemme fortæller, hvad en god lærer er, og hvordan rammerne stiller sig hindrende i vejen for at blive eller være netop det. På den måde giver bogen et unikt indblik i skolelæreres selvforståelse og verdensbillede – et indblik, som er afgørende at tage højde for i ledelsen og udviklingen af folkeskolen.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - lærere

KW - folkeskoler

KW - arbejdsliv

KW - professioner

M3 - Bog

T3 - Forskning til skolen

BT - Lærere mellem engagement og afmagt

PB - Forlaget UP - Unge Pædagoger

ER -

ID: 245672741