Virkelighedsnære opgaver: om refleksiv aktionsundervisning (RAU)

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Karen Lisa Salamon
Refleksiv aktionsundervisning (RAU) som universitetspædagogisk tilgang er kapitlets/ artiklens emne. En studerende nævnte i en evaluering, at undervisningsformen sætter kursusdeltagerne “…i berøring med det levede liv og virkelige opgaver”. Artiklen introducerer og udfolder en didaktisk, innovationspædagogisk metode, der har til hensigt at give studerende erfaringer med praktisk, anvendelig videnskab indenfor deres eget akademiske universitetsfag. Tilgangen træner studerende i “applied science”, hvor teoretisk erkendelse og “virkelige opgaver” hænger nært sammen. De studerende udfordres med krav om at bidrage til en af underviserne rammesat erkendelsesudvikling eller produktinnovation, der foregår på realistiske betingelser og for en universitets-ekstern opdragsgiver. Artiklen gennemgår forfatterens materiale af cases og udfolder på denne baggrund et metodisk set-up til anvendelse i universitetspædagogik.

Original languageDanish
Title of host publicationUniversitetspædagogiske praksisser
EditorsLotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen
Number of pages26
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date1 Sep 2015
Edition1
Pages57-83
Chapter1
ISBN (Print)978-87-593-2137-9
ISBN (Electronic)978-87-593-2403-5
Publication statusPublished - 1 Sep 2015

ID: 130651442