Kan internettet flytte stemmer?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

Standard

Kan internettet flytte stemmer? / Hoff, Jens Villiam.

Internettet rolle under folketingsvalget 2007. FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), 2008. p. 16-27.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

Harvard

Hoff, JV 2008, Kan internettet flytte stemmer? in Internettet rolle under folketingsvalget 2007. FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), pp. 16-27, Internettets udvikling i 2007, København, Denmark, 12/06/2008.

APA

Hoff, J. V. (2008). Kan internettet flytte stemmer? In Internettet rolle under folketingsvalget 2007 (pp. 16-27). FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier).

Vancouver

Hoff JV. Kan internettet flytte stemmer? In Internettet rolle under folketingsvalget 2007. FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier). 2008. p. 16-27

Author

Hoff, Jens Villiam. / Kan internettet flytte stemmer?. Internettet rolle under folketingsvalget 2007. FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), 2008. pp. 16-27

Bibtex

@inproceedings{a9a28a50685a11dd8d9f000ea68e967b,
title = "Kan internettet flytte stemmer?",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger, om det at bruge internettet politisk, p{\aa}virker dem, der bruger det, politisk. Dette unders{\o}ges med udgangspunkt i data fra et panel p{\aa} 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opf{\o}lgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Unders{\o}gelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet s{\aa} det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet p{\aa} nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de s{\aa}kaldte {"}valgtests{"} (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de s{\aa}kaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begr{\ae}nset antal bes{\o}gende. Videre viser unders{\o}gelsen, at nettets evne til at {\ae}ndre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at v{\ae}re beskeden, hvorimod nettet har st{\o}rre effekt n{\aa}r det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser unders{\o}gelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der p{\aa}virkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenh{\ae}ng (web 2.0 brugere) ogs{\aa} er mere politisk p{\aa}virkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationss{\o}gning.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, internet, folketingsvalg 2007, politisk p{\aa}virkning, web 2.0",
author = "Hoff, {Jens Villiam}",
year = "2008",
language = "Dansk",
pages = "16--27",
booktitle = "Internettet rolle under folketingsvalget 2007",
publisher = "FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier)",
note = "Internettets udvikling i 2007 ; Conference date: 12-06-2008 Through 12-06-2008",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Kan internettet flytte stemmer?

AU - Hoff, Jens Villiam

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Artiklen undersøger, om det at bruge internettet politisk, påvirker dem, der bruger det, politisk. Dette undersøges med udgangspunkt i data fra et panel på 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opfølgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Undersøgelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet så det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet på nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de såkaldte "valgtests" (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de såkaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begrænset antal besøgende. Videre viser undersøgelsen, at nettets evne til at ændre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at være beskeden, hvorimod nettet har større effekt når det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser undersøgelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der påvirkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenhæng (web 2.0 brugere) også er mere politisk påvirkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationssøgning.

AB - Artiklen undersøger, om det at bruge internettet politisk, påvirker dem, der bruger det, politisk. Dette undersøges med udgangspunkt i data fra et panel på 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opfølgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Undersøgelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet så det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet på nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de såkaldte "valgtests" (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de såkaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begrænset antal besøgende. Videre viser undersøgelsen, at nettets evne til at ændre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at være beskeden, hvorimod nettet har større effekt når det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser undersøgelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der påvirkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenhæng (web 2.0 brugere) også er mere politisk påvirkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationssøgning.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - internet, folketingsvalg 2007, politisk påvirkning, web 2.0

M3 - Konferencebidrag i proceedings

SP - 16

EP - 27

BT - Internettet rolle under folketingsvalget 2007

PB - FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier)

T2 - Internettets udvikling i 2007

Y2 - 12 June 2008 through 12 June 2008

ER -

ID: 5467012