Sans for Resonans: at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Sans for Resonans : at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde. / Gylling, Martin; Olesen, Kristian Gylling; Vaaben, Nana Katrine.

Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. ed. / Sofie Sauzet; Helene Falkenberg. København : Samfundslitteratur, 2023. p. 79-100.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Gylling, M, Olesen, KG & Vaaben, NK 2023, Sans for Resonans: at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde. in S Sauzet & H Falkenberg (eds), Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. Samfundslitteratur, København, pp. 79-100.

APA

Gylling, M., Olesen, K. G., & Vaaben, N. K. (2023). Sans for Resonans: at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde. In S. Sauzet, & H. Falkenberg (Eds.), Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser (pp. 79-100). Samfundslitteratur.

Vancouver

Gylling M, Olesen KG, Vaaben NK. Sans for Resonans: at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde. In Sauzet S, Falkenberg H, editors, Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. København: Samfundslitteratur. 2023. p. 79-100

Author

Gylling, Martin ; Olesen, Kristian Gylling ; Vaaben, Nana Katrine. / Sans for Resonans : at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde. Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. editor / Sofie Sauzet ; Helene Falkenberg. København : Samfundslitteratur, 2023. pp. 79-100

Bibtex

@inbook{324a87b53c104b1c8d2aed5884ae3686,
title = "Sans for Resonans: at unders{\o}ge samvittighed og f{\o}lelser i p{\ae}dagogisk arbejde",
abstract = "I dette kapitel bestr{\ae}ber vi os p{\aa} at opn{\aa} sans for resonans i vores f{\ae}lles feltarbejde p{\aa} danske folkeskoler. Vi er p{\aa} jagt efter at unders{\o}ge samvittighed og f{\o}lelser hos l{\ae}rere og p{\ae}dagoger, men hvordan f{\aa}r man indsigt i andre menneskers samvittighed og f{\o}lelser? Teoretisk tr{\ae}kker vi p{\aa} antropologiske forst{\aa}elser af f{\o}lelser som kropsliggjorte tanker og ikke mindst p{\aa} Hartmut Rosas begreb resonans, der er en s{\ae}rlig m{\aa}de at lade sig bev{\ae}ge p{\aa}, hvor man f{\o}ler sig i live sammen med andre. I kapitlet fors{\o}ger vi at oms{\ae}tte teorierne til metodiske greb, analytiske opm{\ae}rksomhedspunkter og etiske fordringer, der kommer af at {\textquoteleft}bruge{\textquoteright} andres higen efter resonans som metodisk tilgang.",
keywords = "Uddannelse, professioner og erhverv, metoder, samvittighed, f{\o}lelser, resonans, krop, sanser, Professioner, p{\ae}dagogisk praksis, skole, l{\ae}rere, p{\ae}dagoger, feltarbejde, etnografi, antropologi",
author = "Martin Gylling and Olesen, {Kristian Gylling} and Vaaben, {Nana Katrine}",
year = "2023",
language = "Dansk",
isbn = "9788759334041",
pages = "79--100",
editor = "Sofie Sauzet and Helene Falkenberg",
booktitle = "Multisensoriske metoder og analyser",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Sans for Resonans

T2 - at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde

AU - Gylling, Martin

AU - Olesen, Kristian Gylling

AU - Vaaben, Nana Katrine

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - I dette kapitel bestræber vi os på at opnå sans for resonans i vores fælles feltarbejde på danske folkeskoler. Vi er på jagt efter at undersøge samvittighed og følelser hos lærere og pædagoger, men hvordan får man indsigt i andre menneskers samvittighed og følelser? Teoretisk trækker vi på antropologiske forståelser af følelser som kropsliggjorte tanker og ikke mindst på Hartmut Rosas begreb resonans, der er en særlig måde at lade sig bevæge på, hvor man føler sig i live sammen med andre. I kapitlet forsøger vi at omsætte teorierne til metodiske greb, analytiske opmærksomhedspunkter og etiske fordringer, der kommer af at ‘bruge’ andres higen efter resonans som metodisk tilgang.

AB - I dette kapitel bestræber vi os på at opnå sans for resonans i vores fælles feltarbejde på danske folkeskoler. Vi er på jagt efter at undersøge samvittighed og følelser hos lærere og pædagoger, men hvordan får man indsigt i andre menneskers samvittighed og følelser? Teoretisk trækker vi på antropologiske forståelser af følelser som kropsliggjorte tanker og ikke mindst på Hartmut Rosas begreb resonans, der er en særlig måde at lade sig bevæge på, hvor man føler sig i live sammen med andre. I kapitlet forsøger vi at omsætte teorierne til metodiske greb, analytiske opmærksomhedspunkter og etiske fordringer, der kommer af at ‘bruge’ andres higen efter resonans som metodisk tilgang.

KW - Uddannelse

KW - professioner og erhverv

KW - metoder

KW - samvittighed

KW - følelser

KW - resonans

KW - krop

KW - sanser

KW - Professioner

KW - pædagogisk praksis

KW - skole

KW - lærere

KW - pædagoger

KW - feltarbejde

KW - etnografi

KW - antropologi

UR - https://samfundslitteratur.dk/bog/multisensoriske-metoder-og-analyser

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759334041

SP - 79

EP - 100

BT - Multisensoriske metoder og analyser

A2 - Sauzet, Sofie

A2 - Falkenberg, Helene

PB - Samfundslitteratur

CY - København

ER -

ID: 363018234