Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Reforming Time in Danish Schools : Unintended performative effects of working hours legislation. / Vaaben, Nana Katrine.

In: QSE. International journal of qualitative studies in education, Vol. 31, No. 5, 2018, p. 422-435.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Vaaben, NK 2018, 'Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation', QSE. International journal of qualitative studies in education, vol. 31, no. 5, pp. 422-435. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449979

APA

Vaaben, N. K. (2018). Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation. QSE. International journal of qualitative studies in education, 31(5), 422-435. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449979

Vancouver

Vaaben NK. Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation. QSE. International journal of qualitative studies in education. 2018;31(5):422-435. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449979

Author

Vaaben, Nana Katrine. / Reforming Time in Danish Schools : Unintended performative effects of working hours legislation. In: QSE. International journal of qualitative studies in education. 2018 ; Vol. 31, No. 5. pp. 422-435.

Bibtex

@article{9c60ddf0ff8f406fb04362350ea4f513,
title = "Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation",
abstract = "En unders{\o}gelse af, hvordan en ny lov om l{\ae}rernes arbejdstid, endte med at transformere b{\aa}de hvad tid bet{\o}d og hvilken rolle tid spillede i omregningen af l{\ae}rerarbejde til penge. Artiklen swer p{\aa} performative effekter af lovgivningen og tr{\ae}kker p{\aa} bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af b{\aa}de antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og tr{\ae}kker p{\aa} b{\aa}de David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan l{\ae}rerne fors{\o}ger at g{\o}re modstand henover de samme rituelt etsblerede gr{\ae}nser, som lovgivningen benytter sig af. ",
keywords = "Faculty of Social Sciences, l{\ae}rere, tid, arbejdstid, {\o}konomi, organisering, skoler, uddannelse, ritual",
author = "Vaaben, {Nana Katrine}",
year = "2018",
doi = "10.1080/09518398.2018.1449979",
language = "English",
volume = "31",
pages = "422--435",
journal = "International Journal of Qualitative Studies in Education",
issn = "0951-8398",
publisher = "Routledge",
number = "5",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Reforming Time in Danish Schools

T2 - Unintended performative effects of working hours legislation

AU - Vaaben, Nana Katrine

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - En undersøgelse af, hvordan en ny lov om lærernes arbejdstid, endte med at transformere både hvad tid betød og hvilken rolle tid spillede i omregningen af lærerarbejde til penge. Artiklen swer på performative effekter af lovgivningen og trækker på bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af både antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og trækker på både David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan lærerne forsøger at gøre modstand henover de samme rituelt etsblerede grænser, som lovgivningen benytter sig af.

AB - En undersøgelse af, hvordan en ny lov om lærernes arbejdstid, endte med at transformere både hvad tid betød og hvilken rolle tid spillede i omregningen af lærerarbejde til penge. Artiklen swer på performative effekter af lovgivningen og trækker på bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af både antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og trækker på både David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan lærerne forsøger at gøre modstand henover de samme rituelt etsblerede grænser, som lovgivningen benytter sig af.

KW - Faculty of Social Sciences

KW - lærere

KW - tid

KW - arbejdstid

KW - økonomi

KW - organisering

KW - skoler

KW - uddannelse

KW - ritual

U2 - 10.1080/09518398.2018.1449979

DO - 10.1080/09518398.2018.1449979

M3 - Journal article

VL - 31

SP - 422

EP - 435

JO - International Journal of Qualitative Studies in Education

JF - International Journal of Qualitative Studies in Education

SN - 0951-8398

IS - 5

ER -

ID: 245672581